Jak prawidłowo dobierać frazy lokalne?

Jeśli zależy nam na tym, aby działania promocyjne w internecie były skuteczne, a wejścia na naszą stronę często konwertowały się na sprzedaż, niezbędny jest odpowiedni dobór fraz kluczowych. Mogłoby się wydawać, że zagadnienie to jest dziecinnie proste – wystarczy przecież sporządzić listę fraz często wyszukiwanych i zadbać o to, aby nasza strona trafiała przede wszystkim do osób znajdujących się na obsługiwanym przez nas obszarze. W rzeczywistości jednak sprawa okazuje się znacznie bardziej skomplikowana…

Czym są frazy lokalne?

Typowa fraza lokalna składa się z nazwy kategorii oraz lokalizacji. Przykładowe frazy lokalne to:

-„stacja benzynowa Zielona Góra”,

-„hotel Zakopane”,

-„przewóz osób Dolny Śląsk”.

Najczęściej jako nazwa lokalizacji występuje nazwa miasta, w którym prowadzimy działalność lub, jeśli siedziba firmy znajduje się na prowincji – większego ośrodka, w pobliżu którego się znajdujemy.

Dlaczego warto używać fraz lokalnych?

Przede wszystkim dlatego, że frazy ogólne, jak „biuro rachunkowe” czy „tanie podróże” są bardzo mocno oblegane, a to oznacza, że pokonanie konkurencji i wywindowanie swojej strony na czołową pozycję wyników wyszukiwania na tę frazę wymagałoby potężnych nakładów finansowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że nawet jeśli dysponowalibyśmy takimi środkami, to i tak nie miałoby to większego sensu. Jeśli szukamy biura rachunkowego znajdując się – powiedzmy – w Słupsku, wyszukiwarka i tak zwróci nam adresy głównie z tego miasta i okolic, pomijając biura warszawskie czy krakowskie, których strony były pozycjonowane na frazę ogólną.

pozycjonowanie lokalne

Dlaczego dobór fraz lokalnych jest tak ważny?

Pozycjonowanie na każdą dodatkową frazę stanowi dodatkowy koszt. Budżet na ten cel warto rozplanować w taki sposób, aby wydane pieniądze nie tylko szybko się zwróciły, ale też by wygenerowały jak największy zarobek. Prawidłowy dobór fraz lokalnych jest jednym z warunków skutecznego pozycjonowania.

Schemat kategoria + siedziba

Zestawiając kategorię naszej działalności z nazwą miejscowości, w której znajduje się jej siedziba firmy, nie zawsze osiągniemy optymalne efekty. Np. frazę lokalną „warsztat blacharski Gdańsk” warto wykorzystać nie tylko wtedy, gdy firma rzeczywiście znajduje się w Gdańsku, ale również wtedy, gdy mieści się nieopodal, np. w Pszczółkach czy Bąkowie. Fraza „warsztat blacharski Gdańsk” zaowocuje znacznie lepszymi efektami, niż gdybyśmy sztywno trzymali się schematu kategoria+siedziba i bez wątpienia skieruje do nas więcej klientów.

Narzędzia

Aby sprawdzić przewidywaną skuteczność słów kluczowych warto skorzystać z Google Keyword Plannera. Dzięki temu narzędziu możemy sprawdzić między innymi jak często dana fraza wyszukiwana jest średnio w ciągu miesiąca oraz jak dużą mamy konkurencję. Z sytuacją najkorzystniejszą mamy do czynienia wtedy, gdy konkurencja jest niska, a średnia ilość wyszukiwań – wysoka. Kilka eksperymentów z Google Keyword Plannerem wyraźnie pokazuje, że znaczenie ma nie tylko to, na ile trafnie nazwa kategorii opisuje branżę w jakiej działamy, ale również w jaki sposób jest zbudowana. Wyniki należy sprawdzać od razu w zestawieniu z lokalizacją. Np. mimo że hasło „lutnik” będzie wyszukiwane częściej niż „usługi lutnicze”, to jednak fraza „usługi lutnicze Olsztyn” może być bardziej popularna niż „lutnik Olsztyn”.

Frazy ogólne kierowane na lokalizację

W paragrafie „Dlaczego warto używać fraz lokalnych?” wspomnieliśmy o tym, że wyszukiwarki kierują na wyniki lokalne nawet wtedy, gdy wpisujemy w nie frazy ogólne. Aby nasza strona dobrze pozycjonowała się również w takiej sytuacji, należy skorzystać z opcji „kierowanie na lokalizację”, którą znajdziemy w Keyword Plannerze. Domyślna lokalizacja, jaka ustawiona jest w oknie dialogowym, brzmi „Polska”. Wystarczy zmienić ją na nazwę miasta, w którym działamy i zamiast listy standardowych fraz ogólnych otrzymamy listę fraz ogólnych kierowanych na lokalizację.

kierowanie lokalne

Rozłożenie budżetu

Wydaje się, że najlepsze efekty jeśli chodzi o pozycjonowanie osiągniemy dzieląc budżet pomiędzy frazy lokalne i frazy ogólne kierowane na lokalizację. Trudno w tym miejscu określić najbardziej efektywne proporcje, bo będą one różne w zależności od branży, regionu i grupy docelowej. Na szczęście skuteczność zarówno fraz lokalnych jak i ogólnych kierowanych na lokalizację możemy ze sobą porównać przy użyciu Keyword Plannera. Wyników jednak nie warto trzymać się sztywno – nawet jeśli frazy „serwis telefonów Elbląg”, „naprawa telefonów Elbląg” czy „gdzie naprawić telefon w Elblągu” dają lepsze wyniki niż fraza „serwis telefonów” dla użytkowników wyszukiwarek z Ebląga, to i tak ta ostatnia fraza zasługuje na to, aby włączyć ją to listy słów kluczowych – z punktu widzenia kierowania ruchu na witrynę ostatecznie okaże się to bardziej opłacalne.

Umiejętne korzystanie z Google Keyword Plannera i wiedza na temat konstruowania fraz lokalnych może oddać nieocenione zasługi w zakresie budowania marki i zwiększania dochodów firmy. Warto poświęcić temu zagadnieniu trochę uwagi, bo jak pokazuje praktyka – to się po prostu opłaca i to niezależnie od specyfiki naszej witryny czy działalności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *